This is title

Lorem ipsum dolor, sit amet consectetur adipisicing elit. Officiis molestiae laboriosam numquam expedita ullam saepe ipsam, deserunt provident corporis, sit non accusamus maxime, magni nulla quasi iste ipsa architecto? Autem!

سئو - بهینه سازی موتورهای جستجو - سال 2016

سئو - بهینه سازی موتورهای جستجو - سال 2016

27 مرداد1395


سئو - بهینه سازی موتورهای جستجو - سال 2016


سئو - بهینه سازی موتورهای جستجو - سال 2016

قوانین سئو در طول چند سال گذشته از پایه تغییر کرده اند. کارشناسان سئو در این متن راهکارهای مهم را پیشنهاد می دهند.

بازاریابان در حال تقویت سرمایه گذاری در محتوا هستند. اما برای نفوذ پذیر تر کردن سرمایه گذاری ها، آنها مجبور به یادگیری قوانین جدید برای سئو (SEO) هستند. روزهای راندن ترافیک به وب سایت با عنوان و کلمه های کلیدی به پایان رسیده است و استراتژی جدید سئو (SEO) حول یک تمرکز بازاریابی پول بزرگ (Big Money Marketing)  می چرخد.

موتورهای جستجو روز به روز باهوش تر می شوند. ایجاد کننده محتوا کنترل بسیار کمی  بر چگونگی نمایش داده شدن صفحات و اینکه چه کلماتی برای آنها نمایش داده می شود، دارد.

بر اساس یک مطالعه انجام گرفته بر آینده سئو (SEO) توسط Moz Inc، یک شرکت مشاوره سئو SEO، مهم ترین عامل ها برای سئو (SEO) که بر سال آینده مؤثر هستند، موبایل دوستانه (Mobile Friendly) هستند که تاثیر افزایشی 88 درصدی دارند. تأثیر تحلیل صفحاتی که ارزش را درک کرده اند ( تا 81%)؛ استفاده از داده مانند dwell time (مدت زمانی که کاربر پس از جستجو وارد صفحه ای می شود و دوباره به موتور جستجوگر باز میگردد) (تا 67%) و قابلیت خواندن و طراحی (تا 67%) تخمین زده شده است. عامل های سئویی که در این گزارش کم تأثیرتر شناخته شده اند، لینک هایی که پولی بابت آنها پرداخت شده (Paid Links) (کاهش 55%) و متن های لنگری (Anchor Text) می باشند.


1.       مقصود و مفهوم همه چیز است.

شما دیگر نیازی به یک کلمه کلیدی خاص (Keyword) برای جستجوی مرتبط ندارید. در گذشته، این کار مؤثد در گرفتن کلیک بود. اما امروزه موتورهای جستجو به تعامل (interaction) مردم با وب سایت شما اهمیت می دهند. اینکه آیا آنها به موتور جستجو بر می گردند و یا اینکه جواب خود را در وب سایت شما پیدا می کنند. امروزه بحث بر فعالیت (Post-Click) است. نه تنها شما باید کلیک بگیرید بلکه باید با رساندن کاربر به مقصود و هدف، او  را نیز راضی و خشنود کنید .


2.       کلمه های کلیدی همه چیز (The be-all and end-all) نیستند.

کلمه های کلیدی (Keyword) در عنوان ها کم اهمیت تر شده اند. مثلا در گذشته اگر شما به دنبال پیدا شدن با گلمه "بهترین رستوران" بودید باید سه یا چهار بار از این کلمه استفاده می کردید. گرچه هنوز این کار به یافته شدن شما کمک می کند اما معنای مفهومی (Semantic Meaning) مهم تر شده است. حالا شما می توانید درباره تجربه های عالی شام صحبت کنید و موتورهای جستجو آنها را پیدا می کنند.

در گذشته ما به دنبال کلمه های کلیدی در (body) و (meta description) بودیم. اما امروزه دیگر به این صورت نیست. از آنجاییکه موتورهای جستجو (search engines) هوشمند تر شده اند، آنها شروع به فکر کردن درباره دیگر کلمات مرتبطی که انتظار می رود در مقاله (article) شما پیدا بشود می کنند و در صورت وجود سیگنالی مبنی بر اینکه این متن نسبت به موضوع گفته شده احراز شده، می فرستند. مثلا اگر شما متنی درباره ساعت اپل (Apple Watch) می نویسید انتظار می رود که در متن نوشته شده شما کلمات ‘Apple,’ ‘iPhone,’ ‘Watch,’ ‘apps’ و  ‘time.’بکار گرفته شده باشد. اگر این کلمات در متن شما پیدا بشوند، سیگنال هایی مبنی بر مفید بودن متن شما به موتورهای جستجو فرستاده می شود.

هفتاد و پنج درصد درخواست های جستجو (search queries) بین سه تا پنج کلمه هستند. بنابراین شما باید عنوان های مناسبی انتخاب کنبد. موتورهای جستجو این گونه عمل می کنند که اگر مردم کلمه بازاریابی (marketing) یا هر درخواست یک یا دو کلمه ای دیگر را جستجو کنند، منظور خود را پیدا نمی کنند. آنها برای یافتن مقصود باید عبارات سه – چهار و پنج کلمه ای را جستجو کنند. کاربر باید حیطه جستجوی خود را محدود تر کند. به عنوان تولید کننده محتوا، وقتی شما درباره بهینه سازی (optimization) فکر می کنید، باید به این نکته نیز دقت کنید.

 

3.       بر تجربه کاربر (user experience) تمرکز کنید.

گوگل سالانه 500 بار الگوریتم جستجوی خود را تغییر می دهد. در واقع این گونه عمل می کند که اگر کاربری عبارتی را جستجو می کند آیا در همان صفحات اولیه به مقصود خود می رسد یا خیر. اگر نه، پس یعنی این الگوریتم دچار مشکل است و باید تغییر کند. متن شما باید برای کابر مفید واقع شود. متن کامل، منحصر به فرد و اصیل (Original Content) نسبت به گذشته بسیار مهم تر شده . هرچه شما متن (عکس، ویدئو یا نوشته های های بلند و ...) کامل تری تولید کنید، بهتر است. متن شما باید کاربر را متقاعد و مشتاق به خواندن و به اشتراک گذاشتن (share) بکند.

از مقاله هایی که شامل متن هایی با لیست های شماره گذاری شده با قابلیت کلیک هستند، کمتر استفاده کنید.  مردم به چیزهایی که زودتر بتوانند آنها را هضم و درک کنند علاقه مند ترند. شما باید مطمئن باشید آنچه که بعد از شماره می آید، منطقی (makes sense) و مفید (useful) است.

یک افزونه زمان بندی مطالب (editorial calendar) (برای تعیین و کنترل فرایند تولید محتوا که از ایده تا تولید و انتشار مطلب گرفته، استفاده می شود. هر کسب و کار فردی یا کوچکی باید این فرایند انتشار را داشته باشد. محتوای ایده های طوفان مغزی، زمان انتشار و مکان انتشار باید در این فرایند مشخص بشوند.) برای جذب مشتریان ایجاد کنید. این مهم ترین نکته در سال 2016 برای یک بازاریاب است که می تواند انجام دهد. متن شما باید اصیل و هدفمند برای کاربر باشد.


4.       سایز و اندازه مقاله

در قدیم متن های کوتاه تر بهتر و مطلوب تر بودند. اما امروزه متن های بلندتر با حدود کلمات بین 1200 تا 1500 کلمه محبوبیت بیشتری نزذ موتورهای جستجو دارند. چون تجربه نشان داده که مردم متن های بلندتر را بیشتر در شبکه های اجتماعی (social network) به اشتراک می گذارند و به متن های بلندتر بیشتر ارجاع می دهند. بنابراین متن های بلندتر ترافیک بیشتری جذب می کنند. متن های بلند باید به وسیله بالت ها، تصاویر، پاراگراف، عنوان و ... به قسمت های کوچکتر تقسیم بشوند تا برای کاربر قابل فهم تر و به لحاظ دیدن و خواندن راحت تر شوند.

 

5.       گوشی های هوشمند (smartphone)

امروزه مردم نسبت به گذشته بیشتر مطالب، اخبار و مقالات را در گوشی های هوشمند (smartphone) مطالعه می کنند. پس باید مطمئن باشید که مطالب شما در موبایل ها هم برای موتورهای جستجو مثل گوگل قابل جستجو و یافت شدن هستند و این کلمات یافت شده به درستی برای گوگل قابل فهم هستند. این یک مزیت رقابتی برای کسب و کار B2B است.


6.       تصاویر منحصر به فرد

گرچه تصاویر منابع خوبی برای ارجاع دادن نیستند اما استفاده از تصاویر منحصر به فرد و یکتا ارزشمند است. به طور کلی ایجاد هر گونه محتوایی برای موتورهای جستجو ارزشمند است. چنانچه شما در مطلب خود از تصاویر و متن های منحصر به فرد استفاده کنید، این دو با هم تأثیر به سزایی در گرفتن رنک دارند. اما چنانچه شما رنک بالایی داشته باشید اما نتوانید با محتوای خود کاربر را به مقصود برسانید کم کم ارزش رنک خود را از دست می دهید.

 

به طور کلی توجه سئوی سال 2016 بر رضایت کاربر است. در قدیم این بازاریابان بودند که مقصود مورد نظر خود را به مشتریان می شناساندند اما امروزه به دلیل بازار رقابتی و تنوع محصولات و خدمات، شما باید آنچه را که مقصود مشتری است به آن عرضه کنید. در نهایت کاربر باید در سایت شما تجربه خوبی را سپری کند.


مترجم : سارا عارفی کیا